Julafton med god mat

Vi hade en jättefin julafton med massor av god mat och trevligt umgänge. 12 personer var vi hemma hos oss med alla barn och vuxna inräknat. Tomten hälsade på oss på kvällen, det var mest för vår yngsta gäst, mina barn tror inte på tomten längre. De kände nog igen honom förresten för det var deras pappa som var tomte!

Jag ska dela med mig av ett recept på en lite ovanlig julrätt som jag lagat de senaste tre åren. Jag gillar den traditionella maten, men det är kul med något nytt på julbordet också.

Sallad med avokado och granatäpple

Ingredienser:
1 pkt ruccola
2 avokado
1 äpple
1 pkt (200 g) fetaost
75-100 g valnötter
Kärnor från 1 granatäpple
Ev. lite gräslök

Skär varje valnöt i två delar och rosta dem i ugnen, låt svalna helt.
Lägg ruccola i botten av ett stort fat, skiva avokadon. Skär äpplet i två halvor och skiva tunt (med skalet på), varva äpple och avokado ovanpå salladen. Skär fetaosten smått och strö över. Strö sedan över nötterna. Ta ur kärnorna ur granatäpplet och strö dem över salladen. Toppa med lite gräslök (kan lämnas bort). Ringla apelsindressing över salladen vid servering.
(Ett tips för att få äpplet och avokadon att inte mörkna om salladen görs på förhand: blanda vatten med citronsaft och pensla lätt på dem.)

Apelsindressing
3 msk olivolja
2 msk äppelcidervinäger
1 tsk honung
1/4 tsk dijonsenap
1/2 tsk salt
saft och rivet skal från 1 apelsin (ca 2-3msk saft)
Blanda alla ingredienser. Krydda med lite torkad vitlök, vitpeppar, torkad ingefära och lite timjan.

Jag har alltid tyckt att sallad är det som fattas på julbordet när det är så mycket kött och fisk. Den här salladen är fräsch men samtidigt julig med smak av apelsin, äpple och granatäpple. Vacker att titta på är den också.

Köttbullar och skinka hade vi förstås också på julbordet. Det var knytkalas så de andra gästerna tog med sill, skinka, gravlax, rom och flera andra goda fiskrätter. Mina favoriter på julbordet är de kalla fiskrätterna.

Vi hade även potatislåda och kålrotslåda. Det är finländska rätter som måste finnas på ett åländskt julbord.

Jag tog reda på var traditionen kommer från på skoj, det visade sig att lådorna kom till Sverige från Frankrike på 1700-talet och hamnade på det svenska julbordet. Sedan försvann de, men i Finland blev de kvar.

Det här är första året jag är riktigt nöjd med lådorna, särskilt med kålrotslådan som är min favorit.

Till efterrätt hade vi hemlagat julgodis:

Det är salt gräddkola till vänster, receptet finns på Amelia. (Jag lämnade bort vanilj). Till höger är det citronfudge med vitchoklad som jag lagat flera år i rad. (Det receptet hittade jag i en bok men jag minns inte längre vilken.)

Vi har en så fin julbock i år också, som min mammas sambo gjort åt oss i julklapp. Den får avsluta det här blogginlägget.

Lämna en kommentar