Strandväskan – så syr man foder!

Den här väskan har jag använt hela sommaren, jag har bara inte kommit mig för att lägga ut den på bloggen förrän nu.

Jag kan inte dela med mig av mönstret eftersom jag experimenterade mig fram ganska mycket och aldrig skrev ner vad jag gjorde. Däremot ska jag lägga ut en beskrivning av hur man syr i ett foder i en väska!

Jag ville ha en väska som var lite större. Jag ville också skapa ett mönster med olika sorters maskor, som ett slags ”sampler”. Väskan är ca 32 cm bred och 30 cm hög. De olika maskorna jag använt heter på engelska ”chevron”, ”basic wave stitch” och ”spike stitch”.

Här är en närbild av de olika maskorna:

Så här fodrar man en väska

Jag börjar alltid med att lägga väskan på tyget och mäta ut en ungefärlig längd och bredd, längden ska dubblas. Sedan lägger jag till några centimeter, för lite extratyg på insidan är okej, men för litet foder är inte så kul. Sedan lägger jag till en sömnsmån på ytterligare 3 centimeter på alla sidor, märker ut och klipper.

Jag brukar zickzacka alla sidor så de inte repar, det lärde jag mig i syslöjden så jag vågar inte annat 😅.

Den här väskan ska dessutom ha två rymliga fickor. Jag klippte ut en 28 cm bred och 22 cm hög (plus sömnsmån) bit mönstrat tyg till dem.

väska16.jpg

På den översta bilden har jag vikt in alla kanter och fållat dem med raksöm. Jag viker alla kanter dubbelt, annars får man fransigt tyg på insidan av fickan, inte så snyggt. Nere till vänster syr jag fast fickan på fodertyget. Sedan sys två raka sömmar med 1 cm mellanrum längs mitten av fickan, för att få två fickor. Det färdiga resultatet syns nere till höger.

väska16.jpg

Här syr jag i blixtlåset. Allt som är på utsidan av fodret kommer inte att synas när det är klart, så det är inte så noga hur det ser ut med lösa trådar. Vik tyget med en ordentlig sömnsmån så att kanten av tyget blir på utsidan av fodret. Lägg den vikta kanten ovanpå blixtlåsets ena sida och nåla fast. Gör likadant med andra sidan. (Se den undre bilden.) Sy fast blixtlåset. Sy sedan sidorna på fodret.

Om blixtlåset är längre än fodret behöver man inte klippa av det, låt det bara hänga ner på utsidan av fodret och innanför den virkade väskan så märks det inte. Ett nytt ”stopp” för blixtlåset gör man genom att sy ett antal stygn över blixtlåset.

Det är viktigt att sy i blixtlåset först, innan man syr sidorna på fodret. Ett annat tips är att nåla blixtlåset på plats och sedan sätta in fodret i väskan för att kontrollera att det ser bra ut. Jag gör likadant innan jag syr sidorna på fodret och bestämmer var fickan ska vara placerad.

Nu är det dags att sy in fodret i väskan:

väska17.jpg

När jag gjorde den här väskan använde jag den ljusblå virktråd jag virkat väskan med. Det går också att använda sytråd. Eftersom jag använde virktråd sydde jag fodret med en stoppnål med vass spets.

Jag nålar alltid först. Man vill inte sy halva väskan och upptäcka att blixtlåset ligger snett. Nåla först fast blixtlåset i båda ändar där axelremmen är fastsatt, nåla sedan resten. Använd små stygn hela vägen runt. (Se den vänstra bilden ovan.) Jag brukar försöka dölja stygnen på insidan av fodret genom att gömma dem under kanten av blixtlåset.

Så här ser väskan ut inuti när den är klar, supertjusig tycker jag!

Lämna en kommentar