Två rosa elefanter – mönster ute nu!

Nu finns mönstret till elefanterna att köpa i min Ravelrybutik! Mönstret går genast att ladda ner som en PDF när man köpt det. Så här ser förstasidan av mönstret ut – klicka på den för att komma till mönstret.

Betalningen görs via Paypal och mönstret kostar 5 euro (cirka 50 kr).
Om man inte är medlem i Ravelry kan man klicka här:

Då kommer man direkt till Paypal, kan köpa mönstret och ladda ner det utan att behöva skapa ett användarnamn på Ravelry.

Det här mönstret har fått massor av respons och det är väldigt roligt! Det är förstås från barndomens tv som min inspiration kommer och många gillar nog elefanterna just därför. Det känns rätt att inte tjäna pengar på mönstret så jag kommer att skänka det jag får till Röda korset.

Klimatförändringarna drabbar jorden på många sätt så Röda korsets katastrofhjälp passar bra. Jag har tagit kontakt med Röda korset på Åland som jag samarbetat med förut. Jag återkommer här på bloggen med hur det går!

Information om materialåtgång, garntyper och liknande finns i mönstret. Jag lägger ut det här också:

Garntyp: Man kan använda valfritt garn, elefanterna på bilden är virkade med bomullsgarn. För att få den höjd mönstret anger används ett rosa garn som ger cirka 105 m/50 g. Det svarta, vita och gula garnet ska vara tunnare, använd garn som ger cirka 170 m/50 g.
Garnåtgång: 250-300 g av det rosa garn som angetts går åt till båda elefanter. Av de andra färgerna behövs bara en liten mängd.
Virknål: 3,0 mm till det rosa garnet, 2,5 mm till de övriga färgerna. (Använd en något mindre virknål än garnet vanligtvis kräver, då blir djuret stadigare och stoppningen hålls på plats).
Höjd: Den stora elefanten är 18 cm hög utan hatt, den lilla elefanten 14 cm.

Mönstret är 11 sidor långt och innehåller många bilder. Det är inget särskilt svårt mönster, det passar nybörjare som kanske gjort något virkat djur tidigare. Det ingår bildbeskrivningar som visar hur olika moment görs och hur delarna ska sys ihop.

Jag kommer inte översätta det här mönstret till engelska, det finns bara på svenska.

Jag har använt ett rosa garn som heter Create organic cotton som är Adlibris egna garnmärke till mina elefanter. Detaljerna i övriga färger är gjorda med Järbo 8/4 virkgarn. Några andra garnsorter i bomull som fungerar bra är till exempel Drops Muskat, Eko bomull från Järbo garn eller Scheepjes Catona. (Använder man de två sistnämnda blir elefanterna något mindre).

En sak som är lite annorlunda med det här mönstret är att kroppen och benen virkas i ett enda stycke. Jag har valt att göra så för att få en jämn och snygg övergång från huvud till ben, dessutom blir det lite färre delar att hålla reda på och det kan ju vara skönt!

Två rosa elefanter var ett väldigt roligt mönster att designa. Det är kul att återuppliva minnen från barndomen på ett nytt sätt.

Förlagan är tecknade bilder och det var inte helt lätt att göra om dem till tredimensionella djur. Min tolkning är att elefanterna är en slags huvudfotingar!

Tillägg 28.10: Owe Gustafson heter illustratören som gjort originalteckningarna, jag har kollat med honom att det är okej att jag använder hans elefanter.
(Jag var inte säker på om jag också behövde ha lov från tv, men fick svar att det är illustratören som har rättigheten till elefanterna och hur de ser ut.)

Lämna en kommentar