Magiskt färgbyte

nygrid2

Nu är det dags för nästa del i min virkskola!

Jag ska lära ut något som jag kallar ”magiskt färgbyte”. Det är superbra när man när man virkar kramdjur eller andra saker som vanligtvis virkas i spiral.

På bilden ovan kan man se två olika typer av färgbyten.

  1. Här (där virknålen pekar) har jag bara bytt färg mitt på varvet när jag virkar i spiral. Det blir inte så snyggt. Det blir lite bättre om man avslutar varje varv med en smygmaska och börjar med en luftmaska, men det blir inte helt perfekt det heller.
  2. De två färgbytena under är virkade med det magiska färgbytet.

Så här gör man:

Virka med avslutade varv, d.v.s. börja varje varv med en luftmaska och avsluta varvet med en smygmaska i den första luftmaskan (samtidigt som smygmaskan på föregående varv hoppas över). Det är viktigt att se till att man inte ökar antalet maskor på varvet i misstag.

nygrid1
  1. När du virkat den sista maskan på varvet och vill byta färg så tar du ut virknålen ur öglan. Stick in virknålen under den första luftmaskan på föregående varv.
  2. Stick sedan in virknålen i den lösa öglan.
  3. Gör ett omtag med den nya garnfärgen (rosa) och dra den genom öglan.
  4. Dra sedan det nya garnet genom luftmaskan.
  5. Dra lite i garnändan för den gamla färgen (grön).
  6. Gör en luftmaska och fortsätt virka varvet som vanligt.

Så enkelt är det! Jag gör alla mina färgbyten på det här sättet numera.

Här hittar ni första delen i min virkskola:
Virkskola 1: Osynlig minskning