Göra en osynlig minskning

Virk5.JPG

Jag har länge tänkt att jag ska göra en liten virkskola för att lära ut lite knep som är bra att kunna när man virkar kramdjur.

Det finns på andra ställen, men ibland är det svårt att se i detalj hur det går till när man tittar på en video till exempel. Jag illustrerar beskrivningarna med teckningar för att försöka göra det så enkelt att förstå som möjligt.

På bilden ovan har jag börjat virka i ring, ett varv med luftmaskor och två varv med fastmaskor. Bilden nedan är en illustration av min virkning:

1

När man virkar i ring (eller i spiral), som man ofta gör när man virkar kramdjur, så är rätsidan alltid utåt. Då kan man se att varven ser ut som ”v”:n bredvid varandra. Högst upp är maskbågarna, de ser ut som ”v”:n som ligger på sidan.

Nu vill jag göra en minskning, och kommer till det första steget:

2

Istället för att sticka in virknålen under båda maskbågarna (som man gör i en vanlig minskning), så sticker man in virknålen bara under den främre maskbågen.

3

Med den första främre maskbågen fortfarande på virknålen, stick in virknålen under den främre maskbågen på nästa maska.

4

Gör ett omtag, d.v.s. dra garnet genom båda maskor på samma gång. Gör sedan ett nytt omtag: dra garnet genom öglan för att göra en fastmaska.

Osynliga minskningar är fantastiska när man gör kramdjur. En vanlig minskning ser alltid lite annorlunda än de andra maskorna, men en osynlig minskning syns nästan inte alls. De är så svåra att se att man knappt hittar dem om man tappat räkningen!

Det här är ett ganska känt knep, men jag har en hel del andra tips också som jag lärt mig under de tre år jag hållit på med virkning. Håll utkik efter dem!

Tillägg 1.11 2019: Vissa amigurumis som dockor och små djur kan få en slätare och snyggare yta om man virkar med avigsidan utåt.
Det går fortfarande att använda sig av den här minskningen då, men man måste göra så här: I första och andra steget där man sticker in virknålen genom två främre maskbågar ska man istället sticka in den genom de två bakre maskbågarna. Sedan gör man det tredje steget som ovan.

Lämna en kommentar