Virka ihop rutor

Jag tycker inte så mycket om att sy ihop rutor. Det blir en massa garnändar att fästa och är inte alls något jag ser fram emot när jag virkat en hög med rutor.
Därför lärde jag mig virka ihop rutorna istället och nu gör jag alltid så!

Det är enkelt och blir jämnt och snyggt, man kan till och med använda den här metoden till stickade rutor om man vill.

(På bilderna syns min Påskduk med ägg, den finns här!)

Jag har virkat ihop mina rutor med fastmaskor. Det går lika bra att göra det med halvstolpar och stolpar också, det är samma princip.

När man virkar ihop två rutor så gör man först en ruta helt klar. Nästa ruta virkar man till det nästsista varvet. När man virkar det sista varvet på rutan virkar man samtidigt ihop den med den första rutan (när man kommer till den sidan på rutan där de ska sitta ihop).
Bilderna nedan visar en rad av fyra sammanvirkade rutor som ska virkas ihop med duken med ett varv med fastmaskor.

Så här gör man:

  1. Här har jag redan virkat ihop några maskor på varvet. Nästa fastmaska ska virkas ihop med motsvarande maska på rutan: det vill säga om du ska virka den femte fastmaskan på varvet så ska den virkas ihop med den femte fastmaskan på rutan. Ta ut virknålen ur öglan och stick in den genom maskan på rutan – som bilden visar.
  2. Stick virknålen genom den lösa öglan.
  3. Dra öglan genom maskan på rutan.
  4. Stick in virknålen i maskan det ska virkas i. Gör ett omtag och virka en vanlig fastmaska.
  5. Så här ser det ut när fastmaskan är klar och rutan och duken virkats ihop. Fortsätt på samma sätt hela varvet ut.
  6. Resultatet blir jämnt och knappt synligt.

Lämna en kommentar