Mosaikfilt

Mosaikvirkad filt i blått och grönt.

I dag är en bra dag att sitta ute på verandan och virka. Det är varmt och skönt, barnens sista dag på sommarlovet.
Jag har börjat på ett projekt som kommer att ta lång tid att få klart, en stor filt virkad med tunt bomullsgarn. Jag ska uppdatera hur det går allt eftersom här på bloggen.

Jag har länge velat lära mig mosaikvirkning och så hittade jag ett mönster som både är väldigt snyggt och var bra att lära sig från, med mycket bilder och så. Mönstret heter Nya Mosaic Blanket – Infinity version av Lilla Björn Crochet. Det är på engelska och trots namnet Lilla Björn så är designern inte nordisk utan från Tjeckien. Jag har inte kollat upp om det finns översatt till svenska, jag virkar oftast från engelska mönster i vilket fall.

Så här såg det ut när jag bara virkat några varv:

Virkning, virknål och garn.

När man gör mosaikvirkning så virkar man två varv av den ena färgen och sedan två varv av den andra. Mönstret kommer fram genom att man virkar stolpar över vissa varv på rätsidan. Det innebär att mönstret bara syns på framsidan, baksidan ser ut så här:

Mosaikvirkad filt.

Jag har aldrig virkat någon så här stor filt tidigare, jag har faktiskt ingen aning om hur lång tid det kommer ta. Eller hur mycket garn som går åt. Det svarta garnet är Järbo 8/4 virkgarn men de andra färgerna är lite blandat, jag försöker använda upp restgarner och udda garnnystan jag köpt utan någon egentlig plan för dem. ”Stashbuster” heter det visst på engelska. Hittills har jag virkat med mina favoritfärger – blått och grönt.
Här är några andra garnnystan jag tänkt använda:

Garnnystan i gult, rött , rosa.

Det ska bli en regnbågsmönstrad filt. Vi får väl se om jag behöver köpa fler garnnystan eller om det räcker med de jag har. Jag började för två veckor sedan och har virkat rätt mycket, ändå är det bara början till en filt ännu. Men vad snygg den kommer bli när den blir klar!

Närbild på mosaikvirkad filt.

Lämna en kommentar